Photobucket

21 January 2012

Kisah seorang Doktor

Seorang doktor meluru masuk ke ruang hospital dalam keadaan tergesa2 selepas mendapat panggilan kecemasan dari pihak hospital..

Dia menukar pakaian+terus meluru ke blok pembedahan. Dia mendapati ayah kepada budak yang berada dalam bilik pembedahan sedang berdiri menunggunya.... 
Apabila si ayah melihat doktor itu, dia terus berteriak:
"Kenapa kamu ambil masa yg lama untuk datang..??kamu tahu x anak saya dalam bahaya sekarang ni??kamu tak ada rasa tanggungjawab ke??"

Doktor tersebut tersenyum dan berkata :
"Saya minta maaf, saya berada di luar hospital dan saya datang sepantas yang mungkin selepas mendapat panggilan kecemasan tu..dan sekarang, saya harap anda bertenang.. jadi, saya dapat buat kerja saya.."

"Bertenang kamu kata..?! kalau anak kamu berada dalam bilik tu sekarang ni, bolehkah kamu bertenang..?? kalau anak kamu mati sekarang ni apa yg kamu buat..??":kata si ayah dengan marah..

Si doktor tersenyum lagi dan berkata :
"Saya akan kata bahawa Allah telah berfirman dalam kitab-Nya yang suci" daripada Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali"..doktor tak mampu untuk memanjangkan hayat seseorang.. InsyaAllah kami akan cuba yg terbaik utk anak kamu.."

"memberi nasihat bila kita TAK mengalaminya memang senang..!" gumam si ayah..

pembedahan itu mengambil masa beberapa jam..tak lama kemudian, si doktor keluar dgn gembira.."alhamdulillah..anak anda selamat..!"

Dia terus berjalan tanpa menghiraukan si ayah
"kalau kamu ada sebarang soalan..kamu boleh tanya jururawat..!"

"Kenapa doktor tu sombong sangat..?!tak boleh ke dia tunggu beberapa minit supaya saya dapat tanya beberapa soalan tentang anak saya..?!"komen si ayah.

Jururawat itu berkata sambil air mata mengalir di pipinya :
"anaknya meninggal dunia semalam dlm kemalangan jln raya..dia berada dlm upacara pengebumiaan anaknya ketika kami menghubunginya untuk pembedahan anak encik.. dan sekarang dia telah pun menyelamatkan nyawa anak encik, dia tergesa-gesa untuk menghabiskan upacara pengebumiaan anaknya.."

Moral ~ Never judge anyone...because U NEVER know how their life is and what they're going through...

7 comments:

Izzah Haneefa said...

hukhuk..doktor yg beriman^^

Anna Qawina said...

aslmkm...bagus kisah ni...

~AyuyuE~ said...

nice blog!!follow me back;)

AienAiril said...

owh farhana rupanya. perkongsian yg bermanfaat dik. semoga berjaya! :)

Unknown said...

Subhanallah, cerita yang menyentuh hati, syukran atas perkongsian, mohon share di blog yerrr adikku sayang moga sama2 dpt ibrahnya, =)

Unknown said...

akaaak, rindunya. moga Allah memudahkan sgala urusan :)

mujahidah_fillah said...

alhamdulillah...perkongsian daripada seorang sahabat...

PencintaALLAH... cuma hamba biasa..:silakan akak..mg bermanfaat.

FullTimeKhalifah, Dr.Umat-To-Be :
rindu adik juga...amin.

:: Halwa Telinga ::