14 March 2011

Hati ini berbicara...(2)

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah,syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi kesempatan untuk mencoretkan tinta di sini buat ke sekian kalinya...hati ini berbicara (2) adalah tajuk entri pada kali ini..(xtahu nak letak tajuk apa..huhu)..insyaAllah,sambungan entri yang lepas bagi sesiapa yang ternanti-nanti dan tertunggu-tunggu sambungannya yang ana janjikan sebelum ni.^_^
kali ni mencuri sedikit masa yang ada sebelum badan ini berehat di kala malam makin melarutkan diri.Tapi rasanya awal lagi kot..baru kul 1 pagi..huhu

Bila berbicara soal hati, selalunya akan dikaitkan dengan perasaan..betul ke?huhu..sesiapa yang rasa betul,sila angkat tangan ye..(walaupun ana xnampak..huhu).maaflah ye, entri kali sedikit santai..xnak serius2 macam entri sebelum-sebelum ni..tapi serius ke sebelum ni?..lalalala ;) macam ustaz akil hayy cakap tadi masa kat program perasmian penutup Karnival Penghayatan Nur Islam(HAYAT), kita santai je malam ni..huhu.

Sedikit bersemangat berbanding semasa menulis entri yang sebelum ni kot sebab semasa menulis entri yang lepas, perasaan sedikit terganggu dek emosi yang agak susah nak dikawal masa tu. Mungkin sebab dah dapat lupakan @ abaikan berita yang diterima dari kampung kot...huhu.Berita apa ye agak-agaknya?jeng-jeng..rahsia dunia tu.huhu..xdelah..bukan berita gempak pun.sekadar berita yang boleh mendebarkan hati seorang perempuan.huhu...

Rasanya diri ni muda lagi walaupun usia dah mencecah angka 2 di hadapan sebab still berperangai 'kanak-kanak Ribena' lagi. Bagi sesiapa yang mengenali ana,akan rasa macam tu la kot sebab ana ni jenis yang suka mengusik orang..huhu.(Bagi sesiapa yang selalu kena usik dengan ana,sorry tau..usik-usik sayang tu sebenarnya..huhu ^_^) But, certain people, termasuklah sahabat-sahabat yang rapat selalu cakap ana nampak mature dari umur ana..betul ke? huhu..kalau sahabat-sahabat pembaca rasa betul,
cuba bagi example sikit nanti ye..

Tiba-tiba teringat soalan yang pernah ditanya oleh classmate ana, ''Ana xde boyfriend ke?ana xtakut ke nanti dah habis belajar,xde orang yang nak kahwin ngan ana?''(lebih kurang macam tulah soalan dia)..
Ana tersenyum bila dengar soalan tu.kemudian, ana pun bagitahu dia,"insyaAllah,xcouple sekarang pun kalau ditakdirkan oleh Allah, ada jodoh ana di bumi pinjamanNya ini, pasti ana berkahwin juga kelak..lagipun Allah ada berfirman dalam KitabNya..

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) 
(An-Nur:26)

Ana pasti dan yakin,kita semua pastinya mempunyai perasaan ingin menyayangi dan disayangi bukan?Tipulah kalau seseorang itu menyatakan dia tidak pernah merasakan begitu kerana itu merupakn fitrah kita sebagai seorang manusia biasa.Namun, kitalah yang kena bijak meng'handle'nya dan meletakkan ia ditempat yang betul dan sewajarnya.

" Tak naklah jatuh hati, nanti kalaula patah hati,sakit hati pulak..dahla jatuh,pastu patah..
kan lagi sakit.."
_kata-kata gurauan dari seorang sahabat ana..
ada betulnya kan?huhu

“hati seorang lelaki..
kekadang perlu sekeras waja
ada masanya mesti selembut sutera
ah, lelaki...
jika jiwamu tulus krn ILAHI
pasti lurus perananmu sbgai lelaki”
_petikan dari buku nota hati seorang lelaki

Lastly, jom kita renungkan dan muhasabah diri bersama, siapakah pemilik hati kita yang sebenarnya. Di sini,ana sertakan bersama 
sajak Aminah Qutb buat bakal suami tuk dijadikan renungan...^_^


Beri hatimu hanya untuk ALLAH, pasti ALLAH temukan padamu pemilik terbaik, hamparkan masamu seluasnya hanya untuk ALLAH, pasti ALLAH aturkan kehidupanmu dengan baik.....

InsyaAllah ^_^

“Ya ALLAH,
andainya dia adalah jodoh
yang ditetapkn oleh-Mu kepadaku
Maka,
campakkanlah ke dalam hatiku,
cinta kepadanya adalah kerana-Mu,
dan campakkanlah ke dalam hatinya,
cinta kepadaku adalah kerana-Mu.
Namun,
andainya dia bukan jodoh yang
ditetapkn olehMu kepadaku,
berikanlah aku kekuatan agar pasrah
dalam mengharungi ujian,
yang Kau berikan kepadaku..
amin ya Rabb”

‎"Hati yang selalu bertawakkal pada-NYA dan menerima qada qadar seadanya adalah hati yang sentiasa tenang. Mereka pasrah bila ujian dunia menerjah. Mereka bahagia bila kehilangan. Mereka masih tersenyum walau cinta tidak kesampaian"

"Hati yang sering dilukai lalu sembuh setelah dirawat dengan zikir kepada ilahi, adalah hati yang indah, bercahaya dengan kasih dan sayang dari Yang Maha Esa. Walaupun luka masih ada, namun sifat sabar, reda dan bersedia memaafkan menjadi ‘antiseptik’ yang menahan luka itu dari dijangkiti kuman dendam yang membawa derita berpanjangan."

p/s :maaflah,entri kali ni ntah pape sikit..hope ada yang memberi manfaat ye...

No comments:

:: Halwa Telinga ::