18 February 2011

:: Tauhid ::

PENGERTIAN TAUHID:
  •   Arab: توحيد adalah konsep dalam aqidah Islam yang menyatakan keesaan Allah.
  • Tauhid secara bahasa adalah bentuk masdar dari bentuk wahhada yuwahhidu atau 'menjadikan sesuatu hanya satu'.
  • Kalimah tauhid membawa pengertian mengetahui, berikrar, mengakui dan mempercayai bahawa sesungguhnya sembahan yang benar dan berhak disembah ialah Allah SWT semata-mata. Selain daripada-Nya, sama sekali tidak benar dan tidak berhak disembah.
  • Penghayatan kalimah itu meliputi berikrar dengan hati, menyatakan dengan lidah dan membuktikan dengan perbuatan. 
Kedudukan Tauhid dalam Islam:
Seorang muslim meyakini bahwa tauhid adalah dasar Islam yang paling agung dan hakikat Islam yang paling besar, dan merupakan salah satu syarat merupakan syarat diterimanya amal perbuatan disamping harus sesuai dengan tuntunan Rasulullah.

Pembahagian Tauhid:

1.Rububiyyah

Beriman bahwa hanya Allah satu-satunya Rabb yang memiliki, merencanakan, menciptakan, mengatur, memelihara, memberi rezeki, memberikan manfaat, menolak mudharat serta menjaga seluruh Alam Semesta. Sebagaimana terdapat dalam Al Quran surat Az Zumar ayat 62:
"Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu".
Namun pengakuan seseorang terhadap Tauhid Rububiyah ini tidaklah menjadikan seseorang beragama Islam karena sesungguhnya orang-orang musyrikin Quraisy yang diperangi Rasulullah mengakui dan meyakini jenis tauhid ini.

2. Uluhiyyah/Ibadah

Beriman bahawa hanya Allah semata yang berhak disembah, tidak ada sekutu bangiNya.
"Allah menyatakan bahwa tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia yang menegakkan keadilan. Para malaikat dan orang orang yang berilmu (juga menyatakan demikian). Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia yang Mahaperkasa lagi Maha Bijaksana" (Al Imran : 18).
Beriman terhadap uluhiyyah Allah merupakan konsekuensi dari keimanan terhadap rububiyyahNya. Mengesakan Allah dalam segala macam ibadah yang kita lakukan.

3. Asma wa Sifat

Beriman bahwa Allah memiliki nama dan sifat baik (asma'ul husna) yang sesuai dengan keagunganNya. Umat Islam mengenal 99 asma'ul husna yang merupakan nama sekaligus sifat Allah.

2 comments:

Afiqah Inani Mohd Haslin said...

salam alaik, kak ana. bile kak ana b'bicare mngenai tauhid teringat mase dkt kem bina at-taqwa. syukran kak ana jd fasi kami yg t'baik! :)

mujahidah_fillah said...

wa'alaikumussalam adinda yg dikasihi..
afwan..akak bkn fasi yg terbaik tp akak cb sampaikan yg terbaik buat adik2 semua..semoga Allah redha atas segala yg kita lakukan..amin.

afiqah pun boleh jadi fasi yg terbaik nanti..insyaAllah..jgn ptus asa dan berhenti dari menyampaikn kalam manfaat dan berkongsi ilmu dalam dada...
insyaAllah,ilmu yg bermanfaat akan memberi pahala yg berganda bt kita bilamana kt menyampaikannya..
ingtlah sabda Rasulullah S.A.W:
sampaikan walau satu ayat..

hidayah itu milik Allah..

semoga hidayah Allah itu sentiasa bersama kita..amin.

:: Halwa Telinga ::