30 May 2011

KPMDS vs MDS(Minggu Destini Siswa)

Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi peluang untuk mencoret bicara hati di alam maya ini. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW. Ana ingin memohon jutaan kemaafan buat sahabat2 pembaca kerana sudah agak lama membiarkan blog ini bersawang tanpa sebarang bait bicara dan pesanan buat renungan bersama. 

Kesibukan selepas habis exam agak melimitkan masa yang ada untuk mencoret di sini. selesai final exam hari tu, diri ini perlu menyelesaikan beberapa tugas yang masih terbengkalai. ketika sedang menyiapkan semua report yang perlu dihantar, ana mendapat panggilan dari pihak HEP bahawa permohonan ana untuk menjadi Pemimpin Mahasiswa untuk program orientasi pelajar baru(Minggu Destini Siswa) berjaya dan ana dikehendaki menghadiri kursus KPMDS selama 4 hari di Segamat,Johor. Alhamdulillah, permohonan ana kali ini berjaya. 

Sepanjang kursus tersebut, banyak pengalaman baru yang ana perolehi. Walaupun agak memenatkan kerana program yang agak padat tapi yang paling best ialah sepanjang program tersebut, kami semua solat jemaah setiap waktu. di situ lah kekuatan itu hadir. selain semangat kerjasama dari semua peserta kursus. 


Sebaik selesai sahaja kursus MDS, diteruskan pula dengan MDS bersama pelajar2 baru sesi Mei 2011. Sepanjang program MDS tersebut, ana mendapat takhlifan sebagai ajk biro kerohanian dan sukan. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Walaupun agak penat kerana kekurangan PM dan terpaksa melakukan kerja semua biro tapi seronok kerana semua PM saling bantu-membantu untuk melancarkan program MDS tersebut. 


Dengan izin Allah,kerjasama yang diberikan membolehkan program tersebut berjalan lancar sehingga ke hujungnya.alhamdulillah...syukur padaNya.

Kursus Pemimpin Minggu Destini Siswa  dan Minggu Destini Siswa merupakan program yang berbeza tapi begitu bermakna kerana dari situ, banyak pengalaman baru yang diraih. Banyak kenangan pahit dan manis yang dirasai sepanjang 2 minggu program tersebut. 


Semoga Allah redha setiap apa yang kami lakukan dan adik-adik pelajar baru dapat menyesuaikan diri dengan baik dengan suasana pembelajaran yang berbeza.
amin.


p/s: buat adik2 pelajar baru yang baru menjejakkan kaki ke alam universiti, hargailah peluang yang Allah berikan.Jaga diri baik-baik,jaga iman,jaga hati dan jaga maruah diri dan juga keluarga.Ingatlah pada Allah dan keluarga dalam setiap apa yang kita lakukan.

No comments:

:: Halwa Telinga ::