01 August 2010

Sebuah Epilog...

“Ya Allah, penatnya rasa badan ni. Dari pagi tadi lagi tak sempat nak rehat,”kata ku sambil mata redup menatap barang-barang yang aku beli petang tadi yang masih belum disimpan. Kuliah hari ni agak penuh iaitu dari pukul 8.30 pagi sampai pukul 4 petang. Itu pun sebab kuliah pukul 4 dibatalkan. Kalau tak,pukul 6 baru habis kelas.

“Baru balik Hana?”Tanya Ani,teman sebilikku yang juga teman sekuliahku yang baru lepas mandi.“Haah, tadi Hana ada perjumpaan kat surau, bincang tentang aktiviti surau semester ni dan program Jom ke Surau yang akan dibuat dalam minggu ni,”balasku sambil menanggalkan tudung yang melindungi perhiasan diriku yang hanya boleh dilihat oleh muhrimku sahaja. Betapa indahnya syariat yang telah Dia tetapkan buat muslimah demi menjaga kehormatan kaum hawa yang lemah. Namun, sedihnya hati kerana masih ramai yang tidak sedar betapa berharganya diri mereka serta tidak memahami akan kewajipan menutup aurat itu.

Jam sudah menunjukkan pukul 10.30 malam tapi aku masih belum membersihkan diri. Walaupun penat masih belum hilang, ku gagahkan diri untuk mengemas barang-barang yang masih belum tersusun di tempatnya.

“Alhamdulillah, dah siap pun.”ujarku sambil mata memandang katilku yang telah kemas tersusun yang tadinya penuh dengan barang-barang yang baru ku beli dari pasaraya Mydin. Tanpa berlengah,ku terus mencapai tuala yang disangkut di loker dan alatan mandi sebelum pergi membersihkan diri.

“ Eh, Mar belum balik lagi ke?”tanya ku kepada Ani sebaik sahaja aku masuk ke bilik selepas siap membersihkan diri. Ani hanya menggelengkan kepala tanpa mengalihkan pandangannya daripada novel yang baru dibacanya itu. Khusyuk benar membaca novel penulis kegemarannya, Hlovate. Aku baru perasan yang roommate ku seorang lagi masih belum pulang. Tengah hari tadi dia ada bagitahu nak balik ke rumahnya tapi akan balik malam nanti sebab kami ada kuliah awal pagi esok. Irdina Ilyani dan Marina Qaleesya adalah teman sebilikku semester ni dan mereka juga adalah teman sekuliah ku.

“Assalamualaikum.” Kedengaran suara orang memberi salam sambil tangannya menguakkan pintu yang sememangnya tidak berkunci itu. “Wa’alaikumussalam. Panjang pun umur. Hana baru je tanya Ani tadi pasal Mar. “ujarku pada temanku yang kecil molek itu. Tubuhnya yang agak kecil dan cute tu selalu menjadi usikan kawan-kawan termasuk aku. Kalau orang yang tidak mengenalinya mungkin menyangka dia masih bersekolah rendah. Bahkan pensyarah kami pun, ada yang menggelarnya dengan panggilan ‘The Little Girl’. Tapi kecil-kecil pun cili api. Mar merupakan salah seorang komander Kesatria Kembara di tempat ku menuntut ilmu ini. Bukan calang-calang orang jugakla.

“Penatnya. Rehatlah kejap kat surau. Boleh solat zuhur terus nanti.”monolog hatiku. Dah lama tak berjalan jauh sejak cuti semester baru-baru ni. Badan pun cepat rasa letih. Semester baru bakal bermula tidak lama lagi. Cepat betul masa berlalu. Cuti semester yang hampir dua bulan bakal berakhir minggu ini. Alhamdulillah, cuti tersebut tidak berlalu dengan sia-sia walaupun aku tidak bekerja sambilan sepanjang tempoh masa tersebut. Aku berkesempatan untuk ‘menadah’ kitab dengan seorang ustaz di kampung ku di masjid yang terletak berhadapan rumah kesayanganku itu. Penawar bagi hati. Tajuk kitab yang dihimpunkan oleh Syeikh Abdul Kodir bin Abdul Mutallib Al- Indunisi. Selain itu, aku juga turut menghadiri kelas fardhu ‘ain yang dibuat oleh abah ku di masjid tersebut pada setiap hari Jumaat dan Sabtu.

Sebagai anak sulung dalam keluarga, banyak tanggungjawab yang aku pikul lebih-lebih lagi aku bukan tergolong dalam kalangan orang yang hidup mewah. Keluargaku hanyalah kalangan orang sederhana. Namun aku tetap berbangga dengan keluargaku terutamanya abah dan umi yang tak penah jemu memberi didikan dan nasihat kepada kami adik-beradik.

‘’Kakna kena belajar bersungguh-sungguh,beri contoh yang baik untuk adik-adik. Jangan cepat putus asa. Umi dan abah nak tengok anak-anak kami berjaya dan menjadi insan yang berguna untuk masyarakat dan agama. Ni kali pertama Kakna tinggal jauh dari kami. Jaga diri baik-baik dan jangan pernah tinggal solat dan Al-Quran. Walau sesibuk mana pun, bacalah sekurang-kurangnya satu ayat.”pesan umi semasa menghantarku menyambung pelajaran di peringkat matrikulasi dulu. Aku masih ingat akan pesanan itu dan pesanan yang sama juga umi berikan selepas aku berjaya menjejakkan kaki ke menara gading selepas setahun berjuang di matrikulasi. Dan aku merupakan ahli keluargaku yang pertama yang berjaya menjejakkan kaki ke university. Kalau dulu, umi tidak dapat menyambung pelajarannya ke peringkat university kerana faktor kewangan. Oleh sebab itu, umi dan abah berusaha sedaya upaya untuk melihat anak- anaknya meneruskan cita-cita mereka.

Kalau kawan-kawan yang lain sibuk merancang untuk membeli-belah apabila duit pinjaman atau biasiswa telah masuk,tidak bagi aku. Banyak perkara yang bermain dalam fikiranku. Alhamdulillah, berbekalkan resultku semasa matrikulasi dahulu, aku berjaya memperoleh biasiswa tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) sepanjang tempoh pengajianku di universiti. Sekurang-kurangnya, aku dapat mengurangkan beban keluargaku di kampung kerana kos sara hidup di sini jauh berbeza dengan di kampung. Belajar di bandar yang pesat membangun ini sudah semestinya memerlukan kos perbelanjaan yang tinggi. Namun begitu, aku sedaya upaya berusaha untuk berjimat.

“Assalamualaikum. Umi dan abah sihat?” pertanyaan wajib bagiku setiap kali menelefon umi dan abah di rumah.
”Alhamdulillah, semua sihat. Kakna sihat? Dah start kuliah ke?”soal umi ku.
“Sihat, alhamdulillah. Dah tapi tak semua lagi. Adik-adik macam mana? Rindunya kat semua.”
“ Semua sihat. Takpelah kalau macam tu. Yang penting Al-Quran dan solat jangan tinggal ye.”pesan umi ku.

Pesanan yang tak pernah lekang daripada seorang ibu. Paling kurang tiga kali dalam seminggu aku akan menghubungi keluargaku untuk bertanya khabar mereka.
Seusai solat zuhur berjemaah di surau kolej Mawar bersama adik-adik junior yang masih dalam program minggu orientasi,aku mengemas barang-barangku kerana ingin menziarahi sahabat-sahabatku yang dirindui yang sudah lama tidak berjumpa. Betapa indahnya ukhuwah yang terjalin kerana ALLAH. Sepanjang cuti semester lepas, telefonku selalu menerima mesej-mesej dari sahabat-sahabat yang sarat dengan perasaan rindu dan sayang serta doa kpdNYA.

‘ Salam Hana. Sht? Rindunye kt Na. walaupun baru je mggu lps jmpa,tp dh rs rindu sgt2. huhu..smga dlm rahmat n ksh syg-NYA..amin. ‘_Tiey

‘ biar dri brjauhan asl hati diikt nur kecntaan,pdmu teman ku ukir kalam kenangn, scbis ingtn m’btkn kt mrsai indhnya p’shbtn. Ska dka, twa hiba, gmbra kcwa adlh asam grm p’juangn..dr kejauhan ku phn mga drimudbrkati tuhan. Brsama kt lyari bhtera p’juangn dgn brsndrkn ksh syg dr Tuhan. Br dri d hina, br jwa trluka asl dpt mnabur bkti untk agama..slm sayang,slm rindu..special bt yg setia d kanvas ingtn ini..’_kak Ani

‘ Ya Rabbi, ak titipkn syg dan rindu utk akhwtku..jdknlah ia bddari yg sllu mnghmbuskn nfs 2 iman IslamMU..jdknlh ia wnita solehah yg sllu mndpt ksh sygMU. Jdknlah ia muslimah yg sntiasa mnjga izzah addinMU..ya ALLAH, cintailh,ampunilh, brkatilh dn masukknlh ia ked lm jannahMU..amin. ‘_kak Una.

Mesej-mesej tersebut membuatkan diri ini tidak merasa kekosongan. Kerana aku sedar bahawa, betapa ramai sahabat yang sentiasa bersama dan selalu menyokongku tatkala susah dan berkongsi kegembiraan.
***********************************************************

No comments:

:: Halwa Telinga ::